Linn Karlsson

Här kan du följa min resa i Australien. Den 6 september åkte jag över till andra sidan jorden för att jobba. Mina första ca 4 månader jobbade jag på Larneuk Stud i Euroa, Victoria. Sedan Januari har jobbar jag på Bucklee farm med ettåriga racehästar som förbereds inför att de ska säljas. Gården ligger i Glenrowan, Victoria. Jag har bytt smådjur mot hästar, möten med rådjur och älgar på vägen till kängurus, här säger folket saker och ting rakt ut, vi lindar inte in någonting!

Fölvakt

Publicerad 2016-11-05 13:07:41 i Allmänt,

Hej där!

Hoppas att at är bra med er!
I onsdags tog vi in ettårshingstarna. De skulle komma in för att få sina hovar fixade. Spännande och lite drama!
Torsdag och fredag har varit två riktigt fina dagar när det gäller vädret! Fredagen var smockad med hästar för veterinären att kolla! 26 hästar hade vi. Där ibland ett sto vars föl inte såg ut att må så bra. Ibland när fölen föds är deras ögonlock felvända eller vad man ska säga. Oftast är det undersidan. Det är iallafall det ända jag har sett. Det man för åt det är att man syr ögat så att ögonlocket vänder sig utåt. Det här fölet gjorde det för ett tag sedan men har aldrig riktigt återhämtat sig. Så i fredags sa jag att jag ville att Neville skulle kolla det så vi tog ned det till veterinären. De sydde om ögat och behandlade lite. På eftermiddagen hade fölet fortfarande inte hämtat sig efter veterinärbesöket. Så jag och Abbie pratade med Nelly om vad vi skulle titta efter så vi kunde avgöra hur akut det var.
På vägen tillbaka ska vi ge en häst en spruta. Den här hästen brukar vara svåra att fånga och hon är likadan den här gången. Grejen är bara att hennes föl inte är beredd så när hon vänder om och springer blir fölet rädd och kastar sig iväg. Rakt in i staketet. Ramlar över staketet o h fastnar i trådarna. Det ser riktigt illa ut! En av hästarna i andra hagen sprang emot fölet och fölets mamma blev hysterisk. Det blev kaos! Och mitt i allt stod jag och Abbie! Vi lyckades lösa allt. Vi fick tag på stoet, hämtade fölet och alla var oskadda. Bara sprutan kvar. När Abbie sticker in nålen exploderar hästen och kastar sig till sidan. Sprutan hamnar på marken och vi behöver en ny nål. Abbie åker iväg och fixar det jag står kvar och försöker lugna hästen. Men hur lugnar man en höst när man själv har väldens adrenalinpådrag från allt som hänt. Men vi lyckades iallafall. Så, nu vidare ut till det sjuka fölet. När vi kommer in i hagen är hästarna en bit bort. Stoet blir helt till sig när vi kommer. Fölet ligger i dammen. Jag och Abbie springer dit men allt är okej och fölet kan komma upp själv. Men allt känns inte bra. Det slutar iallafall med att vi tar ner fölet och stoet. Inte så värst hög temp och handlas inte så dåligt. Så inget som verkar akut. Det kan vänta till morgondagen. Imorse var fölet dött.. så himla tråkigt!

Idag har jag jobbat. Efter lunch åkte Neville till Melbourne. Så jag ärevarv på gården själv och har fölvakt inatt. Ska bli väldigt spännande. Det är bara ett sto kvar och det är inte säkert att hon fölar inatt men vi får se.
Annars har har jag mest tagit det lugnt ikväll. Sträcker ut mig i soffan. Pratat med mormor och mamma med videosamtal. Nu ska jag snart gå och sova! Kram!

Jessy är avslappnad!
Såhär ser hon ut nästan jämt. Vi vet inte riktigt hur hon lyckas.
Vi är blöta och fina efter en tur i dammen för att rädda ett föl
Trött matty
Väldigt trött. Han väntar på att sin bebis ska födas.
Smutsiga efter dammen
Groupie!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela