Linn Karlsson

Här kan du följa min resa i Australien. Den 6 september åkte jag över till andra sidan jorden för att jobba. Mina första ca 4 månader jobbade jag på Larneuk Stud i Euroa, Victoria. Sedan Januari har jobbar jag på Bucklee farm med ettåriga racehästar som förbereds inför att de ska säljas. Gården ligger i Glenrowan, Victoria. Jag har bytt smådjur mot hästar, möten med rådjur och älgar på vägen till kängurus, här säger folket saker och ting rakt ut, vi lindar inte in någonting!

När fölen börjar bli modiga!

Publicerad 2016-11-23 10:14:40 i Allmänt,

Hej svejs!

Jag hoppas att ni mår bra där hemma! Att mörkret inte tynger ner er allt för mycket.

I lördags jobbade jag som sagt. Inga konstigheter. Vi hade en annan veterinär då Angus var iväg på annat. Chelsea tror jag denna veterinär hette. Hon har varit här några gånger tidigare. Hon jobbar för Angus. Efter att hon varit hos oss skulle hon vidare till en annan farm där ingen fanns på plats. De hade bara lämnat hästarna i de små hagarna intill chrushen. (Där hästarna står vid undersökningen) Hon skulle göra allt själv och det är lite krångligt ibland. Så jag erbjöd mig att föröka med då vi ändå inte gör så mycket annat på helgerna.
Det var stekande varmt. Det var två hästar vi skulle kolla, med varsitt föl. Snälla hästar men gud vilken dålig chrush. Fram var det bara ett rör som skulle in i två hål, bak var man tvungen att lyfta och lirka med dörren för att få igen den. Svårt att ta sig runt också. Så veterinären blev väldigt tacksam över att jag följde med!

På söndagen åkte jag upp och gick en kort tur i Gooram national park och tittade på forsen(?) och ett vattenfall där folk brukar bada. Jätte fint och dit kommer jag gå tillbaka någon gång! Åkte och käkade lunch och tittade på en annan farm till en vän. Det var en skön söndag och jag hann med att ta det lite lugnt också.

Idag är det onsdag. Halva veckan har gått. Allt och alla är tillbaka i sin vanliga ordning. Måndag var varm och svettig. Så vi bestämde oss för att åka och bada efter jobbet. Från att vi bestämde det hann det vara som, molnigt, regn, storm och sedan lugnt igen. Men vi kom iväg iallafall och det var riktigt skönt i vattnet när vi väl kom i.

Igår, tisdag regnade det. Riktigt tråkigt väder men det överlevde vi!
Imorse vaknade jag av att jag hörde Nev på fyrhjulingen utanför fönstret. Tänkte att nä nu är han ute lite väl tidigt och fodrar. Men nej, det var jag som hade försovit mig. Vaknade 10 min innan vi börjar jobba. Mobilen hade dött under natten så alarmet ringde aldrig... flög upp och ut för att börja jobba. Kändes som att jag inte fick med mig hjärnan när jag stressade iväg. Kände mig så långsam. Dessutom var det ett av fölen som smet ut genom grinden. Jag har egentligen bara väntat på att det ska hända för de börjar bli så modiga och nyfikna nu. De väntar vid grinden och reagerar knappt när man föser iväg dem. Idag stod den framför fyrhjulingen och började backa när jag körde in men sen klev den åt sidan och jag hann inte riktigt av fyrhjulingen i tid för att hamna framför fölet. Så jag hamnade bredvid och då jagar man bara på fölet istället. Fick stänga grinden, hämta mamman och sedan gå ut. Mamman kunde inte brunstig mindre om fölet, hon ville tillbaka till frukosten och fölet gick åt alla håll utom grinden. Så jag fick vänta tills Abbie kom för att hjälpa mig.
Efter kaffepausen och lite frukost kändes allt bättre. Efter det har dagen rullat på utan problem! Jag gjorde iordning manen på ett sto som skulle åka hem idag. Hennes föl är bra nyfiken och väldigt på. Men har en tendens att smaka på en också. Så när jag skulle fösa bort honom tryckte han tillbaka och små stegrade lite. Sträckte på sig som för att säga "jag är större än dig och behöver inte lyssna". Gullig men den får gärna hålla sig på avstånd för man vet att de ibland går över gränsen.

Jag var inne i stan för att handla lite saker som saknades hemma efter jobbet. Åkte och tankade och stannade på McDonalds för att köpa en varm choklad. Utomlands är det väldigt vanligt med McCafé, förstår inte varför vi inte har det hemma? Det är väldigt smidigt!

Värmen har inte varit här idag. Just nu sitter vi med AC på fast med 30 graders värme inställt. Var nyss inne i badrummet och höll på att frysa ihjäl! Så det var skönt att komma tillbaka till soffan!

Ha en bra onsdag, kram!

Dineta har dragit av halsbandet halvvägs 👍🏼
Där vi var och badade i måndags. Kallas för Polly.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela