Linn Karlsson

Här kan du följa min resa i Australien. Den 6 september åkte jag över till andra sidan jorden för att jobba. Mina första ca 4 månader jobbade jag på Larneuk Stud i Euroa, Victoria. Sedan Januari har jobbar jag på Bucklee farm med ettåriga racehästar som förbereds inför att de ska säljas. Gården ligger i Glenrowan, Victoria. Jag har bytt smådjur mot hästar, möten med rådjur och älgar på vägen till kängurus, här säger folket saker och ting rakt ut, vi lindar inte in någonting!

Cutting

Publicerad 2016-10-17 11:30:38 i Allmänt,

Heej!

Hoppas att allt är bra med er där hemma!
Själv sitter jag och funderar på vad som har hänt den senaste veckan. Jag blandar ihop dagarna och måste helt enkelt tänka efter.
Men, förra veckan höll jag i mitt första sto medan hon blev betäckt. Det var en annorlunda syn från det hållet. Annars har veckan varit ganska lugn. Solen har börjar komma fram. Vi har rensat en hel del ogräs i rabatterna.
Jag jobbade i helgen. Jag jobbar iof bara lördagen men ändå. Rätt lugn dag. Under lunchen åkte jag och Neville in till stan och käkade lunch. Sedan åkte vi toll Angus hus och hämtade en hund som Neville ska ta över om det funkar. Han ska testa i någon vecka om hon funkar på gården. Det är en labrador på 18 månader som heter Jessy!

På söndagen följde jag med Angus, veterinären och Matty, en annan kille som jobbar på gården, när de skulle tävla i att fösa boskap. Det kallas för cutting och de föser ut en enstaka kalv från gruppen.
Vi åkte tidigt på morgonen, halv 6. Så jag fick sova hos Angus natten innan.
Det blev en lång dag. Väldigt intressant. Matty tävlas två gånger och Angus 5. Så eftermiddagen blev lite seg då det blev mycket väntan.

På vägen dit var det mycket roadkills. 8 kängurus , 2 fluffigs saker som jag inte kunde identifiera och sen 1 höna. Jag tror att det var en höna men vem vet.
Vägen var ojämn och hög hastighet. Speciellt vägen hem. Vi tog en annan väg så vi skulle åka förbi Larneuk först så de kunde släppa av mig. Men vägen var så skumpig och kurvig och angus körde riktigt fort! Jag skumpar omkring, hur är det då för hästarna? Var det ända jag kunde tänka!
Men bortsett från det var det så fina vyer! Det är så vackra att de ser fake ut, stora gröna kullar.
Var supertrött efter en lång dag så jag gick och la mig tidigt.

Annars då... Neville och Angus lämnar gärna över telefonen och låter mig eller någon annan prata när de själva inte kan prata. Igår pratade jag med Angus mamma medan han körde lastbilen. Idag fick jag ta två samtal medan Neville var ute med hundarna. Värst är när de har för grov accent, går inte alls att förstå genom telefon. Idag frågade ena killen som ringde om jag var Nevilles dotter. Ibland förstår de inte att jag inte "äger" telefonen och fortsätter prata på, typ försäljare eller något. Men i vanliga fall säger man bara att de ska ringa upp eller tar ett meddelande.

Idag var jag ute och försökte ta foto på några av fölen som vi kan skicka till deras ägare. Lättare sagt än gjort. Der slutade med att fölen och höstarna stod på mig och nosade på kameran och mig istället. Får göra ett nytt försök imorgon om det är bra väder.

Känns som att allt blir väldigt flummigt och konstigt men bilder säger mer än 1000 ord sägs det ju så här kommer några!

Kram Linn

Fin utsikt i solnedgång från huset. När man sitter ute hör man hästarna frusta och gå omkring. Just den kvällen kom alla galopperandes från ena sidan till andra. Vilken magisk känsla!
Huset
Rocky i sin fina body efter gårdagens bad.
Matty på sin höst Rocky.
Jax.
Vad gör du?
Groupi!

Kommentarer

Postat av: mormor

Publicerad 2016-10-17 13:40:16

Fina bilder .Ser härligt ut. Här på öjn blåser det och har gjort nu ett bra tag .Många kramar .MORMOR.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela