Linn Karlsson

Här kan du följa min resa i Australien. Den 6 september åkte jag över till andra sidan jorden för att jobba. Mina första ca 4 månader jobbade jag på Larneuk Stud i Euroa, Victoria. Sedan Januari har jobbar jag på Bucklee farm med ettåriga racehästar som förbereds inför att de ska säljas. Gården ligger i Glenrowan, Victoria. Jag har bytt smådjur mot hästar, möten med rådjur och älgar på vägen till kängurus, här säger folket saker och ting rakt ut, vi lindar inte in någonting!

Godmorgon fredag!

Publicerad 2016-10-20 22:27:56 i Allmänt,

Godmorgon!

Klockan är 7:00 här på min sida av världen i skrivande stund. Jag har varit vaken i 40 minuter redan vilket inte brukar hända. Vanligtvis ligger jag fortfarande i sängen nu och försöker ta mig ut i kylan från min varma och sköna säng.
Men Neville ringde och väckte mig 20 över 6. Tog ett tag innan jag fattade vad som hände och att jag kanske borde gå upp. Han sa nämligen inget i telefon, jag hörde bara massa konstiga ljud. Nyvaken tog det mig ett tag att inse att de troligtvis höll på med en häst som fölade och eftersom han inte sa något måste det betyda att han behöver hjälp. Det här tog några minuter att komma på. Så när jah väl kommit upp och fått på mig kläder och tagit mig ut var det försent. Fölet var för stort och hade problem att ta sig ut. Så när den väl var ute andades den inte. Himla tråkigt.

Men igårkväll! Det började med att Neville på eftermiddagen åkte till Shepparton för att handla lite olika saker. Sist vi åkte tillsammans efter jobbet var jag så hungrig att jag plockade ner i stort sett allt i kundvagnen. Så den här gången fick jag inte följa med. Han passade på att åka under eftermiddagen när vi ändå hade det lugnt. När han kom tillbaka 18-18:30 åkte han ut och kollade alla dräktiga hästar om det är någon som verkar vara nära att föla som vi behöver ta ner till en av de mindre hagarna så vi kan hjälpa till om något händer. Han var borta ett tag och jag tog det lugnt. När han kommer tillbaka ropar han på mig och säger "gissa vad jag just gjorde" och håller ut sin hand. En av hästarna låg i son hage och höll på att föla. Egentligen inte jättegrej om det inte hade varit för att hon var igensydd. Eftersom vi inte hunnit ta ner henne har vi inte öppnat upp henne. Vad som kan hända om de är igensydda är att fölet pressas ut på fel ställe och kan spräcka större delar av stoet. Det gör hela förlossningen mycket svårare och stoet är sällan fin där bak när allt är klart. Men Neville hade såklart lämnat telefonen i huset så han kunde inte ringa till mig för hjälp. Han fick helt enkelt ta en vanlig sax från lådan på fyrhjulingen och klippa upp henne fort. Om han skulle ha tagit sig ner och tillbaka för att hämta rätt utrustning hade det redan varit försent vid den tiden när han är tillbaka.

Igår skrev jag också ett långt inlägg om hur jag och en häst gjorde slut förra veckan. Men allt försvann så nu orkar jag inte skriva om den långa historien. Hon började fåna sig som bara den. Slet sig tre gånger från mig och sprang tillbaka. Första gången var jag inte beredd för hon låtsades vara halt i början. Men tro mig, hon var långt ifrån halt! Andra gången var jg för långsam på att hoppa av fyrhjulingen och blev istället liggandes på fyrhjulingen. Tredje gången var jag så arg stt jag gick med henne och Abbie kom för att hjälpa mig men istället blev hästen rädd så hon kastade sig åt sidan, jag var nära på att ramla i diket men blev istället bara knäad i rumpan av henne när hon vände om och spran tillbaka. Fjärde gången gick det bra. Jag fick hålla kort grimskaft, be henne att koncentrera sig hela tiden och Abbie fick köra efter mig. Jag var så irriterad efteråt och sa att vi har gjort slut, jag vill inte ha något med henne att göra på ett bra tag!

Men nu ska jag äta frukost och gör mig iordning ordentligt för jobb. Det är varmt oj fint just nu. Men ska regna senare ikväll troligtvis.

Hoppas ni alla får en bra dag och en bra start på helgen. Jag jobbar lördag och det ser ut som att det kommer bli en fullspäckad dag om vi kollar på vår vetlist!

Kram!

Gör nedan kommer lite bilder från när jag var ute i hagen och fotade här om dagen!

Kommentarer

Postat av: Mormor

Publicerad 2016-10-21 00:20:17

Fina bilder . Kramar💗💗💗

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela