Linn Karlsson

Här kan du följa min resa i Australien. Den 6 september åkte jag över till andra sidan jorden för att jobba. Mina första ca 4 månader jobbade jag på Larneuk Stud i Euroa, Victoria. Sedan Januari har jobbar jag på Bucklee farm med ettåriga racehästar som förbereds inför att de ska säljas. Gården ligger i Glenrowan, Victoria. Jag har bytt smådjur mot hästar, möten med rådjur och älgar på vägen till kängurus, här säger folket saker och ting rakt ut, vi lindar inte in någonting!

Nya Zeeland

Publicerad 2017-05-08 05:32:06 i Allmänt,

Hej!

Jag ber om ursäkt för att jag inte skrivit på ett bra tag. Det har helt enkelt inte prioriterats. Här kommer nu förhoppningsvis en kort version av vad som har hänt sen sist.

Jag jobbade min sista dag på gården onsdag den 22 mars. På torsdagen tog jag bussen ner till Melbourne där jag stannade över helgen. Söndag den 27 flög jag över till Tasmanien där jag gjorde en 5 dagars tur med Jump som jag bokade via Peterpans. Tasmanien var så vackert. Så himla mycket fint att titta på. Det påminde mig lite om Gotland ibland. Hamnen i hobart påminde om ett större Visby. Får överallt. Det var i alla fall en fin vecka på Tasmanien.

Tillbaka i Melbourne checkade jag in på ett hostel i St:Kilda. Där spenderade jag resterande 3 veckor. Träffade massa härliga människor. Hyrde en bil med en tjej från Holland och körde great ocean road. Superfint! Annars har jag mest bara tagit det lugnt. Umgåtts med härliga människor. Varit på stranden ibland. Men mestadels har det inte hänt så mycket och det är därför jag inte har bloggat på ett tag.

Den 27 april flög jag över till Nya Zeeland. Den 28:e började jag min resa med Kiwi Experience som jag bokade via GoXplore. Caroline har varit en klippa när hon hjälpt mig boka allt.
Här har det hänt massor och då har det inte funnits tid till att blogga något heller.
Kiwi Exp. är ungefär som ett hop on - hop off busspass där de hjälper dig boka aktiviteter visar saker och bokar nätter.

Jag började med att åka upp norr till Bay of Islands. Där spenderade vi två nätter. Mötte lite folk från bussen som jag nu i stort sätt reser med. Vi är ett gäng på 11-14 pers. De flesta är från England. Två från Tyskland och sen jag.
Efter Bay of Islands åkte vi tillbaka ner till Aukland och sen vidare söder.
Vi har åkt förbi hot water beach där vi stannade en natt.
En av de bästa grejerna var dagen efter när vi gjorde black water rafting i waitomo. Vi hissade ner oss själva i en grotta med sele och rep. Åkte zipline i becksvart mörker. Hoppade ner i iskallt vatten och simmade omkring i gummiringar. Flöt tillbaka och tittade på lysmaskar. Vandrade vidare i det iskalla vattnet och kröp genom grotthål. Drack varm choklad och varm saft. Vi avslutade med att klättra upp och ut genom två vattenfall. Bland det häftigaste jag gjort och jag skulle rekommendera det till alla jag känner och inte känner!!

Fulla av energi åkte vi vidare och gick på guidad tur genom Hobbiton. Alltså där de spelade in Sagan om ringen och The Hobbit. Riktigt häftigt och så mycket detaljer.
Samma kväll åkte vi till en Maoriby. Maori är Nya Zeelands urbefolkning. Vi spenderade en natt där och lärde oss sånger, lekar, historia och kultur hos dem. Vi fick äta mat som lagats på speciellt Maori sätt. Det var så himla gott!!
Vi spenderade sedan två nätter i Rotorua och tog det lugnt. När vi åkte där ifrån i förrigår (6/5) stannade vi och....hoppade fallskärm!!!! Jag har hoppat fallskärm! Det var så jävla häftigt! Skulle lugnt kunna göra det igen!! Vi var ett gäng på 8 som åkte tillsammans. Så häftigt och jag är fortfarande helt lyrisk! Det kändes inte som att man föll. Det var bara en sån sjuk känsla att falla och se allt!

Just nu är vi i Taopu. Igår gjorde vi "Tongariro crossing". En bergsvandring på 19.4 km. Vi klättrar upp för ett berg och går även förbi berget som är med i Sagan om ringen. Det var väldigt tufft att ta sig upp. Väl uppe var det en otroligt vacker vy. Att ta sig ner tog tid och knäna tog mycket stryk. Idag har vi ont precis överallt!! Då vi tjejer har en extra dag här i Taopu för att återhämta oss innan vi åker ikapp killarna som var tvinga att åka vidare idag.

Jag har egentligen inte planerat så mycket. Jag tar det som det kommer. Aktiviteter som låter roligt skriver vi upp oss på och sedan vart vi ska, där hänger vi egentligen bara på varandra för att vi har roligt ihop.

Nu har jag egentligen bara slängt upp allt här. Har ni några frågor så skriv en kommentar så förklarar jag gärna mer!

Puss och kram!

Känguru på Tasmanien
Bay of Islands, Tasmanien
Vår härliga lilla grupp och guide på Tasmanien
Kompis!
Taco kväll!!
Lookout piont Wineglass Bay
Hängbro vid ett vattenfall
Vi besteg ett berg på Tasmanien
Tasmanien
Vattenfall på 104(?)m
Utsikt och gruppen högst upp på berget, Tasmanien
Fina tjejer i St:kilda, Melbourne
Livemusik vid stranden
St:kilda beach
St:kilda by night
Redo för roadtrip!
Vår fina lilla bil
Redo!!
Vi gick på en australiensk fotbollsmatch
Nya Zeeland
Nya Zeeland, här körde vi sandboarding
Nya Zeeland, 90 mile beach
Toppen av Nya Zeeland
The crew!
På bussen!
Troligtvis sista dagen vi kunde ha shorts
Vi gick igenom en gamal gruva
När solen skiner är vi glada!
hobbiton!
Maori
20 mannars rum i maoribyn
Hot pools at Hot water beach
Hot tub I Auckland
Mat i Māori byn
I liften på väg tillbaka upp efter luge i Rotorua
Luge
luge
När det är kallt så håller vi ihop
Middag med gänget
Fallskärmshoppning, Taopu
Fallskärmshoppning, taopu
Sån sjuk jävla känsla
Torogariro crossing, med snö och allt!