Linn Karlsson

Här kan du följa min resa i Australien. Den 6 september åkte jag över till andra sidan jorden för att jobba. Mina första ca 4 månader jobbade jag på Larneuk Stud i Euroa, Victoria. Sedan Januari har jobbar jag på Bucklee farm med ettåriga racehästar som förbereds inför att de ska säljas. Gården ligger i Glenrowan, Victoria. Jag har bytt smådjur mot hästar, möten med rådjur och älgar på vägen till kängurus, här säger folket saker och ting rakt ut, vi lindar inte in någonting!

It's beginning to look a lot like Christmas - vänta va?

Publicerad 2016-12-21 02:29:31 i Allmänt,

Hej! Julen närmar sig med stormsteg men jag kan inte påstå att jag har så mycket julfeeling. Jag har inte behövt stressa över julklappar för jag är inte hemma. Det är ingen snö och långt ifrån mörkt hela dagarna. Däremot har jag klätt en julgran och ätit pepparkakor! Det är lite juligt ändå. 

Sedan sist har det varit två helger. Förra helgen spenderade jag med Kristine. Jag var ledig så tog en lång sovmorgon innan jag åkte över till henne. Tillsammans åkte vi med Chris och kollade på en fjordhäst som han ville visa oss. Det var trevligt och vi fick ta några varv på ryggen. 
På söndagen hjälpte jag Kristine att jobba. Helgerna är lätta när man bara fodrar så efter morgonfodringen åkte vi och köpte massa go frukost och åkte till Polly för att sola och bada! 
Kvällen spenderades i Shepparton med middag och besök i några butiker. Vi tog en annan väg hem och stannade för att hjälpa ett får. Det gick inge vidare då det sprang iväg. Istället blev det några fina och roliga bilder i solnedgången. 

Veckan har flutit på. Allt börjar lugna ner sig så det är rätt skönt.
Vi tvättad ehuset i måndags. Neville tyckte att det var en bra idé att blöta ner mig och Abbie också. Det blev även ett dopp i poolen. 
På tisdagen var vi själva på gården medan Neville var iväg och handlade. Då fick vi själva tillsammans med Chris betäcka två hästar. Det var väldigt roligt. 
I onsdags hade vi en halvdag ungefär. Vi spenderade hela förmiddagen med att ta in alla ston och föl för att märka fölen. Intressant att se och roligt med ett sådan flyt på alla som jobbar. Alla var på plats och hjälpte till att ta in alla ston och föl! Det är rätt många i våra små hage runt veterinärcruchen. Tror vi totalt märkte 36 föl. 
Efter det hade vi en liten julgrillning. God mat och extremt god cheesecake! 

I torsdags hängde Kristine med mig på jobbet. Hon behövde skjuts till tåget som gick strax innan 2 då hon skulle påbörja sin resa till Fiji. Hon ska fira jul där och sedan kommer hon tillbaka hit. 

I fredags jobbade jag min sista dag på Larneuk. Eftersom det lugnat ner sig nu så behöver han mig inte längre. Känns lite konstigt att inte vara där varje dag och jobba. Men jag har hittat ett nytt jobb. Det börjar inte förrän i januari, så tills dess har jag lite ledigt. Känns skönt att få en paus emellan. I fredags kväll flyttade jag även alla mina saker hem till en vän där jag ska fira jul och bo ett tag. Så nu håller jag till i Violet Town. Det är ungefär 10-15 min från Euroa och 25 min till Neville. 

Det nya jobbet ligger närmare Wangaratta. Jag kommer jobba med ringar och förbereda dem inför att de ska säljas. Men jag vet mer om allt det senare. Det blir nästa kapitel på denna resa. 
Det ligger i en liten stad/by som heter Glenrowan. Staden är även känd för Ned Kelly. Bilder finns här nedan men även en text. Han var lite som Robin Hood så som jag har fått det förklarat för mig. Känd för att ha rustning på sig när han plundrade. 
Vi var uppe i staden på måndagen för att träffa kvinnan som äger farmen och som kommer bli min nya arbetsgivare. Då passade vi på att ta lite bilder. 

På söndagen åkte vi och köpte en julgran och klädde den. Den är allt jag aldrig skulle ha gjort hemma men den är riktigt fin och passar bra här! 

I måndags åkte jag med Tom för att hjälp honom att hämta hem några hästar och för att få se lite mer av landet. Vi körde 12 timmar upp och förbi Sydney, ca 3-4 timmar förbi Sydney till två andra gårdar där han har haft några höstar som skulle betäckas. Vi körde tillbaka 12 timmar hem på tisdagen. Det är så himla fint hör men jag tycker inte att bilderna blir rättvisa. 

Idag tar jag det lugnt. Ska iväg och träffa Abbie ikväll. Vi håller kontakten även om jag inte jobbar där längre. 

Vi hörs nästa gång. 

Pungråtta!
Fjordhäst
Fjordhäst
Sleepover
Tuff brud!
Hunden hänger med på foderrundan
Polly
På en grusväg
På en grusväg
På en grusväg
På bilen på en grusväg
Blöta men glada!
Väldigt blöta men väldigt glada!
Här hamnade vi!
Ned Kelly
Ned Kelly
Ned Kelly på det lokala hotellet
Lite kreepy
Miniatyrhäst
Cinderella girl
Abbie in action
Föl
Jess är avslappnad
Redo för att hämta ston och föl!
Kristine på besök!
Föl
Föl, nymärkta. Syns på rutan i pälsen på skuldran.
Jag, Cinderella Girl och Abbie!
Abbie lite extra cool i min hatt från träningsfarmen när vi flyttade mina grejer
Keith, min nya best buddy!
Bella och Keith.
Julgran med flerfärgade lampor, rött glitter och guld och silverkulor?!?
På väg upp för att hämta hästar!
Kristine in action!

Kommentarer

Postat av: Shoshana

Publicerad 2022-11-30 03:29:00

Thznk you forr the good writeup. It in reality was once a amusement account it.
Look complicated to more brought agreeable from you!
However, how could we keesp in touch?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela