Linn Karlsson

Här kan du följa min resa i Australien. Den 6 september åkte jag över till andra sidan jorden för att jobba. Mina första ca 4 månader jobbade jag på Larneuk Stud i Euroa, Victoria. Sedan Januari har jobbar jag på Bucklee farm med ettåriga racehästar som förbereds inför att de ska säljas. Gården ligger i Glenrowan, Victoria. Jag har bytt smådjur mot hästar, möten med rådjur och älgar på vägen till kängurus, här säger folket saker och ting rakt ut, vi lindar inte in någonting!

Busy Busy Busy!

Publicerad 2016-10-24 10:04:50 i Allmänt,

Jag är så trött just nu! Insåg inte hur trött jag var förrän jag satte mig ner i soffan.
Sist jag skrev var fredag morgon som hade varit lite kaotisk. Den fortsatte i samma spår. Vi klev ut för att jobba när en annan häst började föla. Vi tittade på henne och sen hade vi två ston är betäcka som inte teasade så det blev inget. Vi fodrade. Under foderrundan såg Abbie att ytterligare en häst hade fölat i hagen. Men den kunde inte ställa sig upp. Så vi fick åka upp och hämta den med kärra och vänta på veterinären.
Vi började fånga hästar inte veterinären. Då hittade vi ett för som rullat ut ur hagen. Fölen lägger sig ofta ner precis vid staketet. När de sedan lägger sig på sidan hamnar de under/utanför staketet vilket resulterar i att de hamnar utanför närmade ställer sig upp. Det händer titt som tätt. Den här såg dock död ut för den låg ner och vi såg inte att den andades först. Men den var bara trött, nyfödd och tappa bort mamma är uttröttande! Vi hjälpte den in igen.
Mitt i hästhämtandet fick jag gå och hjälpa Nev och veterinären med fölet som inte kunde stå. De skulle sätta en infart men kunde inte hitta venen när han var så uttorkad. Han hade ju inte lyckats komma upp och dia eftersom han aldrig har kommit upp på benen.
Vi skickade tillslut iväg mamman och fölet till en annan gård som har tiden till att mata fölet och ta hand om det varannan timme. Vi packade ner fölet i en stor säck för att den blir lugnare då och riskerar inte att skada sig.

Resten av dagen vet jag inte riktigt vad som hände. Inge speciellt tror jag. Neville brände pommesen till middagen.

Lördag jobbade jag. Det var en fullspäckad dag. Vi brukar försöka ha så lite hästar som möjligt. Förra helgen hade vi 6 stycken. Den här helgen hade vi 21. Så det tar ju sin tid att jobba igenom. Både Matty och Chris fick komma in och hjälpa till.
Under tiden hinner jag bli riktigt hungrig. Och när jag tror vi är klara, jag kommer tillbaka från att ha lämnat min sista häst har gubbarna pausat för att kolla på ett race på telefonen. Jag trodde jag skulle dö där och då!
Efter mycket om och men blev det äntligen lunch. Fish and chips inne i stan.

Kvällen var lugn. Vi hade en häst som fölade som vi gick ut och hjälpte. Fölet låg åt fel håll. De kommer såklart med fötter och huvudet först men man vill att de har fötterna ner och huvudet upp. Det här fölet låg tvärt om. Och för att vända det rätt brukar stoet ställa sig upp och byta sida att ligga på. Men det här stoet vägrade att resa sig! Vi gjorde allt! Det slutade med att hon rullade runt två-tre gånger och då blev allt rätt.
Det blåste väldigt kallt men det var så fint och stjärnklart. Jag kunde inte sluta titta upp!

Söndag var en ledig dag. Jag sov ut, städade lite. Stannade i sängen en stund. Sedan åkte vi upp till en annan gård som Neville äger där han har några andra hästar. Där finns även får som Jan som jobbar här äger med sin pojkvän. De var uppe och verket klövar på fåren. Så vi fastnade där och hjälpte till. En liten flicka på 8 år var med och hon var väldigt framåt och visade mig sina tricks på sin häst. Ville leka och bad mig följa med in till fåren när hon inte vågade gå själv. Jag fick helt enkelt ett nytt litet fan. Hon ville leka och prata hela tiden samtidigt som hennes pappa ville ha en konversation och veta massa om min resa. Han frågade hur Sverige såg ut. Helt plötsligt hade jag ingen aning om hur mitt land såg ut. Lite pinsamt!

Efter några timmar där åkte jag till Shepparton med Abbie. Riktigt trevligt och skönt att komma iväg. Jag körde för att lära mig vägen. Abbie fick säga vart vi skulle svänga och så. Men så länge det finns skyltar kan jag ju följa dem vilket hon glömde bort efter ett tag på vägen hem. Vi gjorde en sväng och några minuter in på den vägen skriker hon ut: du frågade inte om vägen?!? Nej sa jag, jag följde skyltarna. Sedan kunde vi inte sluta skratta.

Min helg har helt enkelt varit väldigt bra.
Veckan ser bra ut.
Idag har varit fullspäckad! Så lunch blev det inte förrän 15:30. I 20 minuter innan vi var tvungna att köra igen. Så nu efter duschen satte jag mig i soffan med en Cola kände jag hur trött jag var.

Helgen som kommer ska jag åka till Melbourne och träffa två av tjejerna från början av resan. Det ska bli så himla roligt och jag längtar massor!!

Kram Linn!

Bebismys i fredags!
Jag och Matty posar!
Såhär äter flertalet av ettåringarna!
Race på gång!
Transport av föl. Precis när bilden tas kastar sig fölet bakåt!
Trygg och mysig inför sin första resa!
Bra jobbat Nev!
Mys med lamm!
Fick fixa mig lite på söndag eftermiddag vilket var roligt!
Trött föl imorse.
Bara några timmar gammal!

Kommentarer

Postat av: Mormor

Publicerad 2016-10-24 14:51:33

Kul all läsa och se hur du har det. Här är allt bra regnar mycket och blåser . Kramar 💗💗💗💗

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela