Linn Karlsson

Här kan du följa min resa i Australien. Den 6 september åkte jag över till andra sidan jorden för att jobba. Mina första ca 4 månader jobbade jag på Larneuk Stud i Euroa, Victoria. Sedan Januari har jobbar jag på Bucklee farm med ettåriga racehästar som förbereds inför att de ska säljas. Gården ligger i Glenrowan, Victoria. Jag har bytt smådjur mot hästar, möten med rådjur och älgar på vägen till kängurus, här säger folket saker och ting rakt ut, vi lindar inte in någonting!

Team Bucklee

Publicerad 2017-02-25 04:48:31 i Allmänt,

Jag blir så irriterad! Nu har jag försökt två gånger att skriva om vad jag gör på mitt nya jobb. Men båda gångerna har det inte kommit med när jag har publicerat... 
Så tredje gången gillt.

Jag jobbar numera på Bucklee Farm. De håller också på med racehästar. Just nu är det tid för ettåringar att förberedas och sedan säljas. När vi förbereder dem lär vi dem grunderna i allt från att ledas till borstas och ha täcke på sig. Vi tränar även upp dem lite så att de får lite muskler och är vana att gå mycket. Så det är vad jag har sysslat med de senaste två månaderna ungefär. 

Så, i tisdags packade vi de sista grejerna och våra hästar för att åka ber till Melbourne och Inglis premier yearling sales. Vi har med oss tio av våra hästar samt två som förberetts på en annan gård. Så totalt tolv stycken. 
När vi anlände i tisdags packade vi bara ur och gjorde oss hemmastadda. 
På onsdagen började vi med "parades" där vi visar upp våra hästar för personer som är intresserade av att köpa dem. Vi klev upp klockan 5 för att vara på plats innan 6 för att hinna fodra, mocka ut boxar och putsa upp hästarna. Efter det åt vi frukost och sedan var det full fart hela dagen! Strax efter 5 på eftermiddagen blev vi klara och kunde åka hem. 

Vi bor i en familje park, tror jag de kallar det. De har massa små stugor som man kan hyra. Vi har två stycken för 5 personer. 3 i en och två i den andra. Det kommer en tjej till på söndag. 

Igår var vi en timme efter schemat på morgonen så idag startade vi en timme tidigare. 04.00  stod klockan på. Än så länge är det rätt lugnt. Vi har visat upp några hästar. Jag tror vi alla njuter av att få ta det lite lugnt. Det har varit full fart ända sedan jag började på den här gården. Vi sitter sällan ner och tar det lugnt. Vi har nog aldrig haft ett tillfälle där vi inte har något att göra. 

Jag har faktiskt ingen aning om hur stort det här stället är. Jag har inte tagit mig längre än till vårt stall. Stallen är dock väldigt stora. De är numrerade med bokstäver. Börjar från A, vi har H och sen vet jag inte om det är mer. 

Jag var riktigt nervös inför min första parad. Bara för att man inte har gjort det förut. Och sedan vet man aldrig vad som händer utöver det. Hästar över allt och de har sin egna vilja. Den andra hästen jag skulle ta ut blev jag så nervös att när jag satt in bettet som man fäster i grimman, knäppte jag upp grimman så att jag fick göra om allt. Hur tänkte jag där? 
Men efter min andra parad hade jag inte tid att vara nervös, det var bara att fokusera! 

Annars plockar vi skit med händerna på morgnarna. Det går snabbast så i det här underlaget. Det ända är att man måste komma ihåg att inte ta sig i ansiktet eller håret under tiden eller efter.. 

Igår, fredag var vi på Moonee Valley races. Roligt men när man varit uppe sedan 4 på morgonen och jobbat hela dagen. Man har redan ömma fötter men sätter ändå på sig högklackat. Ja, vi var mer än redo att åka hem efter sista racet klockan 22. 

Idag är det lördag. Mycket lugn dag. Det är stora race senare idag så folket håller till där istället. Imorgon säljer vi våra två första hästar. Spännande, jag är supernervös inför när jag ska sälja någon. Ni ska se scenen vi ska gå på!!! Liten rund scen och sedan kör de budgivning medan vi går runt där, en i taget. 

Kram 
Linn 

Tidig morgon på jobbet
Med fin soluppgång
På plats där vi sover
Där allt händer
Ett av våra ston som vi säljer, min favorit
Så här ser våra boxar ut
En av hingstarna. Lång ben!
Ibland jobbar vissa av oss mer än andra
Vår uniform
Vår stallgång
Det tar på krafterna att gå in och ut hela dagen
Då är det skönt med en powernap
Här kommer auktionen att ske. Vi kommer med höst gå i en cirkel på scenen till höger på bilden. Närstående ni att jag är nervös?!?
Helmet stoet, min favorit
Outfiten för fredagskvällens race
Ro, Bailey och jag
Jarvis, Ro, jag och Bailey
Här sitter jockeyarna upp
Racebanan
Vi värmer oss och vilar fötterna mellan racen
Mina stackars fötter

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2017-02-25 06:55:10

Stackars dej och dina fötter. Fina bilder. Du är så fin jätte fin klänning du har på dej . Många kramar Mormor💕💕💕💕

Postat av: MorochFar

Publicerad 2017-03-02 21:58:01

Pappa säger att dina fötter ser ut som kassler ?! Mor säger kom hem så ger pappa dig fot massage ❤️❤️❤️❤️ Vi älskar dig ❤️

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela