Linn Karlsson

Här kan du följa min resa i Australien. Den 6 september åkte jag över till andra sidan jorden för att jobba. Mina första ca 4 månader jobbade jag på Larneuk Stud i Euroa, Victoria. Sedan Januari har jobbar jag på Bucklee farm med ettåriga racehästar som förbereds inför att de ska säljas. Gården ligger i Glenrowan, Victoria. Jag har bytt smådjur mot hästar, möten med rådjur och älgar på vägen till kängurus, här säger folket saker och ting rakt ut, vi lindar inte in någonting!

Euroa cup

Publicerad 2016-11-06 11:56:03 i Allmänt,

Så! Inte ett enda larm fick jag igår. Inte ens ett falskt alarm. Lite besviken är jag samtidigt som jag är väldigt glöd över att jag slapp lämna sängen och gå ut i kylan! Men jag undrade lite om något var fel med larmet. Sedan drömde jag att jag hade gjort något fel med larmet och hästen hade fölat ändå utan mig! Men så var inte verkligheten.

Idag tog jag sovmorgon. Senare åkte jag till Benalla med Chris för att kolla på racen i Euroa cup. Jag skulle åka dit med Matty och han vän men de var lite sena och Chris var ändå på gården och skulle dig för att hämta lite hästar. Eftersom jag inte kände någon där ringde Chris sina grannar som var där och frågade om de kunde ta hand om mig under tiden. Chris lämnade mig med dessa människor. Väldigt trevliga! Presenterade mig för så mycker folk och jag kommer knappt ihåg vad paret som tog hand om mig heter! Kände mig lite vilsen och felplacerad där ibland. Många klär upp sig troligt fint inför racen och har fina/konstiga hattar eller dekorationer i håret. Det heter nå speciellt men jag kommer inte på det nu.
De bjöd iallafall på champang där mitt i allt presenterande. Hon frågade om jag ville ha något att dricka och jag fick ett glas champagne. Super tänkte jag, jag har inte hunnit äta lunch än. När nästa person bjöd på ett andra glas snodde jag en bit ost och skinkpaj.
Efter ett tag kom Matty och vi bytte champangen mot en cider och jag köpte pommes. Men kunde redan känna champagnens påverkan. Tog det lite lugnt efter det. Folk fortsatte komma fram och prata med Matty och hans vän. Några vände sig om och bytte några ord med mig och jag tänkte hur i helvette vet den här personen vem jag är? Men de var folk jag hälsat på tidigare som jag glömt bort i samma sekund.
Kommer bli pinsamt när man springer på dem i Euroa och de minns mig men jag kommer se ut som ett frågetecken...

När racen var slut kom Chris tillbaka efter att ha hjälpt till med några hästar som tävlat. Han körde hem mig och vi köpte McDonalds på vägen.
Jag såg på två race och hela spektaklet runt omkring. De har tävling om vem som är bäst klädd i olika åldersgrupper. Folk minglar och ser fina ut medan de dricker öl och champagne och satsar pengar på hästar.
Det blev en bra dag. När jag kom hem njöt jag av solen som gick ner ute på baksidan medan fölen lekte i hagarna och jag drack en kopp te. Nu ligger jag i sängen och är redo att sova!

Kram! ❤️

Racebanan
Folket som tittar på pågående race

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela