Linn Karlsson

Här kan du följa min resa i Australien. Den 6 september åkte jag över till andra sidan jorden för att jobba. Mina första ca 4 månader jobbade jag på Larneuk Stud i Euroa, Victoria. Sedan Januari har jobbar jag på Bucklee farm med ettåriga racehästar som förbereds inför att de ska säljas. Gården ligger i Glenrowan, Victoria. Jag har bytt smådjur mot hästar, möten med rådjur och älgar på vägen till kängurus, här säger folket saker och ting rakt ut, vi lindar inte in någonting!

Från älg och rådjur till kängurus!

Publicerad 2016-11-18 10:06:31 i Allmänt,

Så, igår var jag och Kristine i Shep och tittade på den nya Fantastic beasts and where to find them. Riktigt bra film!
När vi umgås jag och Kristin pratar vi svenska och norska. Det är alltid bara vi två så egentligen inga konstigheter. Men ute bland folk tittar de jätte mycket. Det är inte så konstigt då vi är i en mindre stad. Egentligen kanske vi borde prata engelska så att ingen tar illa upp men nu när vi väl har börjat med svenska/norska känns det konstigt att gå över till engelska när det ändå bara är vi.
När vi åkte hem efter bion var det mörkt, klockan var mycket. Jag släpper av Kristine och åker hemåt till mig. Medan jag har varit här har jag många gånger funderat på hur det skulle vara att möte en känguru. De springer över vägarna här titt som tätt. De varnad med skyltar och de på gården påminner mig hela tiden!
Igår fick jag reda på vad hur det var att möta en känguru mitt på vägen i mörkret. Jag kom körandes, hyfsat hög hastighet eftersom jag följer skyltarna. Helt plötsligt, det kändes som att den bara var där från ingenstans, men den kom såklart från sidan av vägen och hoppar fridfullt ut framför min bil. Ca 10 meter framför kanske. Jag kastar mig på bromsen, den hoppar vidare vilket var tur för jag vet inte om jag hade hunnit stanna. Men den såg så obrydd ut! Som att jag inte var där. Mig lämnade den skakig och dan! Jag gled en bra bit på den farten jag hade kvar innan jag faktiskt började gasa igen. Och när första chocken hade lagt sig började jag skratta. För hur konstigt är det egentligen att jag bytt ut rådjur och älgar mot kängurus! Det är ju rätt sjukt egentligen.

Denna vecka har varit lite konstig och tom. Det har i stort sett bara varit jag, Neville och Abbie på gården. Chris kommer och går som vanligt. Men Matty som är här varje förmiddag har veckan ledig för att spendera med sin nya bebis. De var här på fika i torsdags och sa hej. Bebisen är supersöt! Storasyster på 4 år(?) är också väldigt charmig!
Men egentligen är det som vanligt. Det har varit otroligt varmt! Shorts och linne är på! Efter en hel dag tittar man på benen och tänker att jävlar va färg jag fått idag. Sedan går man in i duschen är där var den fakebrännan borta...
Det värsta med värmen är nog ändå flugorna. De är uppe i ditt ansikte hela tiden. De kan verkligen få en på dåligt humör.
Humöret på folket denna vecka har varit upp och ner. Förra veckan också för den delen. Det är högsäsong, mycket att göra, delade meningar och prioriteringar. Ja allt det där vanliga ni vet. Vi är bekväma med varandra och vågar bli irriterad eller liknande. Jag vaknade på fel sida idag och blev irriterad på allt ifrån kommentarer från Neville till föl som gick fel till att Abbie hjälpte mig. Så tillslut sa jag till Abbie att jag känner mig konstig idag och verkar jag grinig är det inte ditt fel. Hon skrattade åt mig och sa att hon kände igen sig och efter det blev saker och ting mycket bättre!
Det är skönt att ha Abbie här för vi har väldigt roligt med varandra och det gör allt så himla mycket lättare! Jag känner att jag har haft väldig tur med vart jag hamnade. Med folk som bryr sig om en och hjälper till med vad som. Väldigt härliga personligheter! De är också noga med att se till att jag ört rygg när jag jobbar. Provar jag något nytt är de alltid med och förklarar osv. Undrar jag över något förklarar de gärna!

Imorgon ska jag jobba. Neville vill iväg på race men veterinären flyttade fram flera långa moment till imorgon så det lär ta sin tid och vi får se vad som händer med racen.
Just nu sitter jag ute i en hängmatta och lyssnar på fåglarna. Jag kan se och höra hästarna i hagarna som är en liten bit här ifrån. Solen är på väg ner och det är så himla fint trots att det idag inte är veckans bästa väder. Man försöker få med allt på bild men det blir lixom inte rättvist. Bilderna blir inte lika bra som verkligheten. Men ni kan ju tänka er!

Många kramar, Linn

Jag och Jess här om dagen i morgon solen. Jag fick gå in och byta till shorts sen!
Utsikten från huset. Ser ni hästarna i hagen? Man kan höra när de frustar och galopperar.
Felix! Han blir bara större och större! Döpt efter min lillebror!
Jess tycker att det är varmt så hon gräver ett hål i jorden för att svalka sig.
At the moment!
Jess håller mig sällskap
Min utsikt
Solen är på väg ner
Så himla fint!

Kommentarer

Postat av: Är det inget föl som har fått namn efter mig?! Anne är ett jättevackert namn! Puss älsklingen du är brun, det ser man.

Publicerad 2016-11-20 22:37:58

Är det inget föl som har fått namn efter mig!! Anne är ett jättefint namn! Puss mosters hjärta!

Postat av: Är det inget föl som har fått namn efter mig?! Anne är ett jättevackert namn! Puss älsklingen du är brun, det ser man.

Publicerad 2016-11-20 22:37:59

Är det inget föl som har fått namn efter mig!! Anne är ett jättefint namn! Puss mosters hjärta!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela