Linn Karlsson

Här kan du följa min resa i Australien. Den 6 september åkte jag över till andra sidan jorden för att jobba. Mina första ca 4 månader jobbade jag på Larneuk Stud i Euroa, Victoria. Sedan Januari har jobbar jag på Bucklee farm med ettåriga racehästar som förbereds inför att de ska säljas. Gården ligger i Glenrowan, Victoria. Jag har bytt smådjur mot hästar, möten med rådjur och älgar på vägen till kängurus, här säger folket saker och ting rakt ut, vi lindar inte in någonting!

Shepparton hela veckan!

Publicerad 2016-11-13 07:58:24 i Allmänt,

Hejsan!!

Veckan som har varit har varit riktigt bra! Vi har haft bra väder och jag har varit sysselsatt!
I måndags följde jag med Abbie efter jobbet till Shep för att hämta hennes nya bil. Jag tog tillbaka bilen som hon har lånat av Neville vilket betyder att jag nu har en bil att åka runt i.
Matty's sambo födde deras barn i måndags också så vi har varit utan honom i veckan. Det har gått bra, vi har inte haft allt för många hästar att kolla hos veterinären.
I tisdags åkte jag och Kristine och käkade middag i Shep. Vi åt thai och pratade massor. Fastnade i en butik med massa olika grejer. En avdelning med smink och parfymer. Det tog oss en timme att komma ut igen! Sedan fikade vi innan vi åkte hem.
I onsdags åkte vi över till Matty på en barbecue för att fora hans nya dotter. Trevligt. Men jag och Abbie blev så sugna på chokladmousse och pommes att vi åkte tidigare för att hinna till kfc i Benalla innan de stängde. Jag har blivit helt galen i kfc! Varför har vi inte det hemma??
Torsdag blev jag hemma. Neville och jag lagade mat och tittade på film.
Fredag blev det shep igen med Abbie för att hon behövde köpa lite grejer så jag hängde på.
Helgen har jag haft ledig. Jag har njutit av att ligga i sängen! Igår var jag och Kristine på bio och såg Doctor Strange. Riktigt bra var den!
Jag väntade på att Kristine skulle bli klar på jobbet nån gång efter 19. Så vid 18 gick jag in och klädde på mig. Höll på med telefonen, lyssnade på musik osv. Vid 18:30 gick jag in i badrummet och sminkade mig. Kom ut vid 19 ish och Neville frågar: har du varit där inne hela tiden och sminkat dig? Det har ju för fan tagit en timme och du ser inte ens bra ut, du är mycket finare utan smink!
Tack Neville, men det tog faktiskt inte en timme och jag tycker det ser bra ut. Medan jag väntar på Kristine ligger jag på sängen och fipplar med telefonen och går ut vid 19:30 ungefär när Kristine messar mig att hon är klar. Då säger Neville: det har tagit dig 2 jävla timmar att bli klar. När vi ska någonstans får du bara 30 minuter!
Det tar inte två timmar att göra sig iordning i vanliga fall.. det har han inte märkt alla andra dagar?

Att köra bil här börjar lämnar helt normalt. Inge kontrakt längre med att köra på vänster sida och sitta på högra sidan i bilen. Hur kommer det bli när man kommer hem igen och ska byta tillbaka?
Varje kväll när jag kommer hem kommer Jess och möter mig vid bilen. Första kvällen sprang hon dock ut precis framför bilen så jag höll på att köra på henne! Hon är inte rädd för något...

Idag har jag tagit det lugnt. Sov länge. Lagade lunch och sedan mat som jag kan göra matlådor av till veckan. Jag har tvättat och shoppat golvet i köket. Då frågade Neville om jag var sjuk.
Det har regnat hela dagen så jag håller mig inomhus. Känner mig inte skyldig för att ligga i sängen och kolla på film!

Annars har veckan varit lugn med jobb. Inga konstigheter. Det märks på Nevilles att set är högsäsong och att vi börjar bli bekväma med varandra för vi har inga problem med att vara griniga på varandra nu. Om ni frågar mig så är det han som är mest grinig men vad vet jag?

Vi har haft ettåringarna inne för att bli skodda och vissa röntgade inför att de ska säljas.
Varje hage med unghästar har en nanny. Så när man tar in dem leder man nannyn efter fyrhjulingen och småttingarna springer efter. När vi gjort det med hingstarna har vi ett sto som alltid springer omkring i hagen de passerar och skrämmer dem o h får dem att vända tillbaka. Så den senaste gången fick jag ta med henne bakom ett skjul i hagen så att hon inte kunde göra något. Vi kände oss lite fåniga som stod och gömde oss där bak.

Fick i veckan reda på hur Jessy alltid kan vara blöt och smutsig på halva kroppen. Hon sitter i en av de stora vattenbyttorna till hästarna. Precis som jag trodde. Jag och Neville hade en diskussion om det här för ett tag sen. Han trodde att hon gick ner till ån men nej, hon hittar som egna lilla bassäng!

Nu ska jag fortsätta njuta av min lazy sunday.
Kram Linn!

Jag är redo för lunch men de andra tycker att vi kan hinna med lite till innan. Var tvungen att lägga mig på fyrhjulingen för stt hämta lite kraft..
Här står vi och gömmer oss för småttingarna
Lite mysigt hade vi det ändå
Det hände en grej...
Abbie glömde att hon höll på att fylla på oljan...
Woops!
Jess i sin bassäng!
Chapel street!
Hos Matty med de två snällaste ponnisarna jag någonsin sett!!
Tanka bör man!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela