Linn Karlsson

Här kan du följa min resa i Australien. Den 6 september åkte jag över till andra sidan jorden för att jobba. Mina första ca 4 månader jobbade jag på Larneuk Stud i Euroa, Victoria. Sedan Januari har jobbar jag på Bucklee farm med ettåriga racehästar som förbereds inför att de ska säljas. Gården ligger i Glenrowan, Victoria. Jag har bytt smådjur mot hästar, möten med rådjur och älgar på vägen till kängurus, här säger folket saker och ting rakt ut, vi lindar inte in någonting!

Ensam o tre veckor, hur ska detta gå?

Publicerad 2017-01-20 12:29:28 i Allmänt,

Hejsan! 

Jag insåg precis nu när jag ska publicera detta inlägg att mitt förra inlägg inte fick med sig texten som jag skrev till den utan bara bilderna... jag får lösa det senare. 

Här om dagen var det 41 grader ute! Förstår ni hur varmt det är att jobba då? På förmiddagen är det rätt okej. Morgonen är alltid lite kylig men det blir varmt snabbt. Under lunchen sitter vi inne och det är riktigt svalt och skönt. Ibland lite kallt. Så varenda dag när vi kommer ut är det som att gå rakt in i en vägg av värme. Jag blir lika förvånad varje dag! Ibland känns det ungefär som att stå bredvid en öppen eld på vintern när man fryser. Fast jag fryser inte här, jag har stått för när elden ett bra tag. 

Jobbet går annars bra! På måndag kommer en ny kille som ska börja. Faktiskt en kille som jag fixat. Han var i samma gäng som mig när jag var på träningsfarmen. När min nya chef frågade om jag visste någon hörde jag av mig till honom för jag hade för mig att han har jobbat med hästar förut. Sagt och gjort och nu kommer han upp! Det ska bli roligt och vi behöver verkligen en extra person. Och en kille som har lite muskler och kan bråka med våra åringar när de är på sådant humör. Inga större draman har hänt med mig sedan sist. Det stoet har skött sig och vi har utvecklats tillsammans. Däremot har Bailey haft lite drama med några av dem. Ena gången skulle det ha varit okej men grimskaftet gick sönder så hästen bestämde sig för att ta några varv på gården. 

Vi longerar åringarna varje dag utom på helger nu när vi är igång. Mockar ut boxarna varje dag och fodrar. Vi går mycket och jag minns inte om jag skrev det men jag var bortskämd på mitt förra jobb. Vi körde fyrhjuling hela tiden. Fodring, hämta och lämna hästar. 
Nu vi använder fyrhjuling ibland men inte en i närheten av vad vi gjorde på andra gården. Jag he inget emot det men jag kan inte ha jeans på mig när det är för varmt för det blir för varmt och instängt. Sedan att mocka och longera tar så mycket på armarna. Jag brukade mocka hela tiden när jag var i stallet och gick i skola. På praktik och när jag jobbade på Skansen. Men jag har inte gjort det på ett tag och mockning plus longering får mina armar att bli spagetti. Jag önskar att tiden gick lite fortare så att jag tyckte det här är superlätt snart! 

Här om dagen när jag stod och mockade tänkte jag på massa saker jag ville skriva om på bloggen och att den skulle vara så mycket bättre om man bara kunde publicera det man tänkte. Att åh det hör vill jag dela med mig av, lägg upp det på bloggen tack! Nu kommer jag inte ens ihåg vad det var jag tänkte på... 

Igår körde jag min vän som jag bor hos till flygplatsen i Melbourne. Eller ja, jag körde bilen hem igen. Det är så fint att köra här. Jag vet inte om man bara har blivit hemmablind i Stockholm eller om det är för att jag kör så mycket i "stan" som jag inte tycker att det är lika fint. Här är det träd överallt. Och sedan koller det miltals med åkrar! Det finns i Sverige också men det är extra fint bara för att det är Australien. 


Jag har halvt två lediga dagar sedan sist. Söndag och idag(fredag). Idag var jag hos frisören. Mitt hår var i stort behov att få lite kärlek. Det var så torrt och tovigt! Så nu sitter jag här i soffan och kan knappt sluta ta på det och sniffa på det för det är sådär fräsch som det bara är efter att man varit hos frisören. 
Innan frisören var jag och handlade mat. Nu när jag är själv i hela tre veckor är det dags att gräva fram de få matlagningstrixen jag har. Det är extra svårt när allt är annorlunda här nere och jag praktiskt taget måste leta reda på nya saker att kunna laga. Hemma har jag mina rutiner och vet vad jag behöver. Här är det rena rama djungeln. Men, efter att ha går upp och ner i varenda liten gång o mataffären hottar man tillslut både det ena och det andra! Så idag har jag lagat chili con carne. Jag hittade en färdig bas med kryddor där man bara lägger till några grejer. Dock stod det att man skulle ha massa saker som jag inte tyckte stämde så jag gjorde min svenska version av den. Vilket såg ut att bli super! Ni som känner mig vet att jag gärna äter med ögonen och gillar inte när något är annorlunda eller utanför min fyrkantiga lilla box. Ja, den boxen är väldigt liten och lite udda. Men det här såg ut precis som hemma! Jag får smaka på det imorgon för jag gjorde bara lunchlådor av det. Spännande! 

Nu har jag precis avslutat ett två timmars samtal med min bästa vän. Det är dags att sova, jag jobbar hela helgen så behöver min sömn! Kram på er! 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2017-01-21 21:50:25

Miss you! /moster

Postat av: Anonym

Publicerad 2017-01-21 21:50:27

Miss you! /moster

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela